Lxyumia  می تواند به جلوگیری از آسیب کلیوی در دیابت نوع 2 کمک کند

4 اکتبر 2018- محققان اظهار داشتند که Lyxumia داروی تزریقی دیابت می تواند به جلوگیری از آسیب کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی عروقی کمک کند.
Lyxumia، نام تجاری داروی lixisenatide می باشد، که از گروه داروهای آگونیست پپتید 1 شبه گلوکاگون(GLP-1) است که با تقلید از عملکرد هورمون GLP-1، که به طور معمول توسط بدن پس از خوردن غذا ترشح می شود، به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.
این تحقیق جدید یک مطالعه پیگیری از کارآزمایی ELIXA بود که تاثیر این دارو را بر بهبود قلب و عروق افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با دارونما بررسی کرده است.
در مجموع 6068 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که اخیرا یک حادثه ی عروق کرونر را تجربه کرده بودند، در تحقیق ELIXA شرکت داشتند.این افراد یا lixisenatide و یا پلاسبو دریافت کردند.معیارهای مختلف سلامت این افراد در طول تحقیق تحت بررسی قرار گرفت و ثبت شد.
در یک بررسی سه ساله، محققان مراکز پزشکی دانشگاه آمستردام در هلند، به بررسی تاثیر lixisenatide بر بهبود سلامت کلیه های افراد مبتلا به دیابت پرداختند.
یافته های این پژوهش نشان می دهد که خطر ابتلا به ماکروآلبومینوری - نشانه ای هشدار دهنده برای اختلال عملکرد کلیه - در افرادی که این دارو را مصرف کرده اند، در مقایسه با دارونما 16 درصد کاهش یافته است.
Lixisenatide  همچنین "نسبت آلبومین به کراتینین ادراری(UACR) " را که معیار دیگری از اندازه گیری عملکرد کلیه ها می باشد را در میان کسانی که به مشکلات کلیوی مبتلا بودند، کاهش داد.

دکتر Marcel Muskiet، از مرکز دیابت دانشگاه پزشکی VU، در آمستردام، یافته های این تحقیق را در کنفرانس انجمن اروپایی مطالعات دیابت (EASD) در آلمان ارائه کرد.
او میگوید: این اولین تجزیه و تحلیل از یک کارآزمایی بالینی برای ارزیابی اثر یک آگونیست کوتاه اثر گیرنده GLP-1 بر نتایج کلیوی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با خطر بالای بیماری قلبی عروقی است و نشان می دهد که آگونیست های کوتاه اثر گیرنده GLP-1 ممکن است دارای مزایای کلیوی مشابه با آگونیستهای طولانی الاثر گیرنده های GLP-1 باشند که در نتایج مطالعات پیشین بررسی تاثیر این داروها بر قلب و عروق این جمعیت هدف؛ گزارش شده است.
نویسندگان به این نتیجه رسیدند که باید به طور خاص تحقیقاتی برای ارزیابی اثرات این داروها بر نارسایی کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و ماکروآلبومینوری به عنوان یک اولویت در آینده انجام شود، زیرا این دارو در کاهش آلبومینوری در افرادی که در شروع تحقیق دارای سطوح بالاتری از آلبومینوری بودند، بیشترین تاثیر را داشته است.
علاوه بر این، مطالعه بر روی درمانهای ترکیبی، مانند بازدارنده های SGLT2 همراه با آگونیست های گیرنده  GLP-1، کلیدی خواهد بود. یافته های این تحقیق در  The Lancetمنتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/lxyumia-could-help-prevent-kidney-damage-in-type-2-diabetes-94125187.html